P I L S Ē T I Z P Ē T E
industriālais tūrisms
URBAN EXPLORATION

RUST IN PEACE

Šeit raksta


DŽERIJS ŠTERNS www.whiterabbit.lv

Saistītie projekti




Kontaktiem

Atmiņas par Zambiju

“Atminoties piedzīvojumus Āfrikā, Zambijā, vēlos savus pārsteigumus, iedvesmu un sašutinājumus par redzēto atklāt arī Jums, mani urbānie draugi!” Tā raksta GarJānis, “UrbanTrip” atbalstītājs un projektu dalībnieks.

Aizvadītā gada nogali un šī – 2011. gada sākumu, kopā pusgadu, es nodzīvoju Zambijā, kur nokļuvu kā skolotājs jauniešu un sieviešu grupām. Plašāku informāciju par maniem piedzīvojumiem varēs lasīt grāmatā, kuru ceru izdot, bet pagaidām rakstu, lai dotu savu ieguldījumu Latvijas Urbantrip kustības mājaslapā www.urbantrip.lv, kuru mēdzu apmeklēt, un ar savu rakstu rādītu piemēru un ierosinātu līdzīgi rīkoties arī citiem ceļotājiem, kas šo lasa.

Izrādās, lai ierīkotu auto mazgātuvi, nevajag daudz. Var iztikt bez kompresora, salvešu kilometriem un elektriskām birstēm-kolonnām. Zambijā kravas auto, autobusus tikpat labi, kā arī vieglos auto, mazgā neliela strauta malā, kur zāle izbraukāta, tādējādi izvietojot itin labu vietu biznesam. Ko darīt dīdžejiem pa dienu, ja darbs ir tikai nedēļas nogalēs naktīs? Lūk! Starp spēlēm Zambijas un Kongo klubos DJ Fox un DJ Shox nopelna prāvu žūksnīti naudas gan tējai, gan šimai (nacionāli biežāk lietotais ēdiens), gan arī pat mājas būvniecībai.

Māju Zambijā var uzbūvēt par 1000-3000 latiem, un to es kā eiropietis nekad nebūtu varējis iedomāties. Ēkām silto klimatisko apstākļu dēļ nav nepieciešamas par viena ķieģeļa mēru biezākas sienas. Arī jumtam nav nepieciešams siltinājums, tātad atkrīt lieli liekie izdevumi. Tiesa, pat Āfrikā naktīs mēdz būt auksti. Nu, to var arī pieciest. Ēku durvis un logu rāmjus pieņemts izgatavot no metāla, jo koka detaļas sagrauž termīti. Ja būvējamā ēka atrodas tuvāk kādai no pilsētām vai tās viducī, tad jāparūpējas arī par drošību. Tādiem mērķiem visiem logiem priekšā jāiestrādā dzelzs restes, bet durvīm otras durvis – restotas. Pa visu perimetru ap ķieģeļu vai betona sētu jāuzstāda stikla lauskas, kas apgrūtina sētas pārkāpšanu, bet ap ēkas jumtu tur novelk dzeloņdrātis.

Ja izdodas sakrāt naudu un iegādāties auto (kam īpašums, tam problēmas), tad nākas sastapties ar citāda rakstura problēmām kā Eiropā. Āfrikā ceļi ir briesmīgas kvalitātes, un tas liek automašīnām ne vien lūzt, bet arī izļodzīties tās korpusam, un tas ir par iemeslu visnegaidītākajām likstām. Tādām kā dzinēja dzesēšanas ventilatora iesprūšana, stiklu izkrišana un citām. Toties rūsas automašīnām nav pat pēc 30 gadiem. Arī piepelnīties ar savu auto nemaz tik viegli nevar. Šādiem mērķiem savs spēkrats jāpiereģistrē un jāsaņem speciāls reģistrācijas numurs, bez kura pārvadājot cilvēkus vai kravu, bieži nākas maksāt sodu ceļu policijai.

Ceļu policijas posteņi uz asfaltētajiem ceļiem ir ik pēc 50km, un braucēji regulāri tiek apstādināti. Nerakstīts likums liek jau kopā ar pieprasītajiem dokumentiem policistiem dot kukuli. Ja tā nenotiek, tad policists to uzskata par nepieklājību un noteikti atradīs iemeslu, par ko sodīt.

Tāds, lūk, īss ieskats Zambijas urbānajā dzīvē.

GarJānis (fotogrāfs) www.garjanis.lv

P.S. Labprāt izlasīšu arī jūsu vērojumus svešās valstīs…!

Vēl šajā kategorijā:

Leave a Reply

You can use these HTML tags

<a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>