P I L S Ē T I Z P Ē T E
industriālais tūrisms
URBAN EXPLORATION

RUST IN PEACE

Šeit raksta


DŽERIJS ŠTERNS www.whiterabbit.lv

Saistītie projekti




Kontaktiem

Autopele СМЗ С-3АБ

Beidzot esmu nonācis līdz raksta gabalam, ko sen plānoju saveidot, vien rokas ikreiz par īsām izrādījās. Nu esmu saņēmies, hehe. Stāstīšu par Peli.

Tādā vārdā kopš laika gala ir iesaukta lauku garažā stāvošā mašīnīte, visdrīzāk savas formas dēļ – tā ir teju tikpat gara, cik plata. Jums tā noteikti ir vizuāli pazīstama, jo ir bijusi redzama vairākās epizodēs populārajā krievu filmā “Операция Ы”. Atceros epizodi, kurā bandītu vadonis, lai vizuāli uzsvērtu savu spēku, viens pats aiz purngala uz ledus to mašīnīti apgrieza otrādi – taču tas ir smieklīgi, jo tieši to pašu uz grants ceļa var izdarīt divi četrpadsmit gadus veci puisīši. Pārbaudīts, hehe. Un nu ķeramies pie būtiskā.

Kā jau noprotat pēc virsraksta otrās daļas, oriģinālā šī mašīnīte nosaukumā lepni nes sarežģītu saīsinājumu “СМЗ С-3АБ”, kurš norāda uz tās ražotāju, kura vietā es arī droši vien lietotu tikai saīsinātus nosaukumus, jo pilnais nosaukums ir diezgan jautrs – “Серпуховский мотоциклетный завод” (ātri izlasot, atgādināja kaut ko līdzīgu “Superpūkam”). Konkrētais auto modelis ražots laikā no 1958. līdz 1962. gadam un tautā, kā runā, tieši dēļ jau pieminētās filmas esot saukts par “morgunovku” (par godu spēkavīra lomas tēlotājam J. Morgunovam). Filmā izmantotais modelis gan bija nedaudz agrāka ražojuma (С-3А) un tam bija dažas atšķirības, bet ne tik būtiskas, lai tās tagad plaši aprakstītu.

Tā kā bildes no svešiem saitiem man vākt īpaši nepatīk, piedāvāju no arhīva savas – kurās attēlotā mašīna gan ir jau krietni daudz pieredzējusi. Ja vēlaties redzēt, kā šī mašīna izskatās, kad ir jauna un spīdīga, Jums būs jāapciemo Rīgas Motormuzejs. Vismaz pirms kāda laika tur tāds auto bija apskatāms.

Auto pēc dabas ir divvietīgs, ar viencilindra motocikla motoru Иж-49 (346 kubikcentimetri). Maksimālais ātrums – tā ap 60 km/h. Aizmugurējā piedziņa, bremzes uz visiem četriem riteņiem (kas jaunības gados radījis daudz jautrības, bremzējot uz lauku ceļiem, jo esošajam auto bremzes strādā tikai vienā pusē). Četri ātrumi (arī jautrība garantēta, jo atpakaļgaitai darbojas reverss, kas vienkārši tos pašus četrus ātrumus pavērš pretējā virzienā – un piedevām reversa kloķis nostrādā no pirmās reizes labi ja pusē gadījumu). Garums tikai nedaudz vairāk par 2,5 metriem. Kā redzat, piedevām glauns kabriolets, hehe.

Tā kā pēc savas butības auto ir domāts invalīdiem, tam ir arī attiecīgie parametri, piemēram, gāzes cilpas uz stūres.

Kas ir interesanti, mūsu ģimenes īpašumā ir arī kāda cita šīs mašīnas modifikācija – ar vienu priekšējo riteni un motociklveida stūri salona vidū. Diemžēl tā līdz manam apzinātajam vecumam ir saglabājusies vien pusizjauktā veidā ar plašu detaļu iztrūkumu, tamdēļ testēt brauciena apstākļos to nav bijis tas gods. Tāpat man nav zināms precīzs modeļa nosaukums. Zinu gan, ka laukos vienā skapī starp citiem papīriem varētu būt autiķa tehniskā pase, taču visu to lērumu tāpat vien celt augšā līdz šim ir bijis slinkums…

Vēl šajā kategorijā:

3 comments to Autopele СМЗ С-3АБ

Leave a Reply

You can use these HTML tags

<a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>